Monday, 27 January 2014

Diari Memasak: Kukur Kelapa dan Buah Melaka

Teks: Anisah Abd Rahman

Assalamualaikum, salam Isnin kawan pembaca semua, didoakan ia permulaan yang baik bagi kita semua. Kita kena suka hari Isnin. Bagi yang bekerja, seandainya selama ini anda membenci hari Isnin, mulai hari ini kita buat perubahan. Sekiranya setiap Isnin kita selalu rasa tertekan, ia akan menghilangkan mood kerja kita selama seminggu.

Untuk permulaan hari ini, saya hanya ingin berkongsi dengan rakan pembaca semua tentang KUKUR KELAPA. Siapa di rumah teman pembaca sekelian mempunyai alat ini?
Kukur kelapa ni saya minta dari emak saya dikampung. Pada mulanya memang la emak saya gelakkan saya. Katanya "Hang nak buat apa dengan kukur ni? Bukan hang selalu beli santan kotak dekat pasaraya tu ka?"
 jawab saya " memang la mak, dulu memang selalu dok beli, tapi selalunya pakai santan kotak tu lebih membazir, pakai sikit tak habis dan kena buang sebab rosak. Kalau pakai kukur ni jimat la sikit kot kan. Si suami hanya tersenyum melehat gelagat si isteri. Selain dapat berjimat, makanan yang disediakan InsyaAllah lebih segar dan bersih.

Saya suka suasana kampung, contohnya dikampung saya setiap kali nak masak yang hendak menggunakan santan, mak langsung tidak perlu membeli santan di kedai. Apa yang perlu, mak pergi ke belakang ataupon pusing keliling rumah untuk kait buah kelapa, setelah dikopek, pastu kelapa dikukur menggunakan alat seperti di atas. Bukan saja jimat malah menyihatkan badan kerana sempat melakukan senaman tangan selam 10 minit sekurang-kurangnya.

Dengan kemudahan kukur kelapa yang saya ada, semalam saya memasak buah melaka untuk hidangan keluarga. Walaupon ia mudah, tetapi ini la pertama kali saya membuatnya sendiri. Syukur Alhamdulillah ia menjadi dan sangat mudah sebenarnya. Selain dapat jimat duit kelapa, jimat pula kerana buat kuih sendiri dirumah tak perlu membeli.

Jika kawan-kawan nak cuba buat buah melaka ni boleh tengok dalam video di bawah ini. Senang sangat sebab semua kemudahan dah ada kan? Selamat mencuba ye kawan-kawan.
http://youtu.be/2NGQVh8cMy4


Saturday, 25 January 2014

Menjahit hanya hobi dan bukan sumber pendapatan utama saya

Teks: Anisah Abd Rahman

Assalamualaikum dan selamat berhujung minggu kawan-kawan.
Hobi minat menjahit dan pernah bercita-cita untuk pandai menjahit semua baju kegemaran saya dan anak-anak. pernah juga terfikir untuk jahit baju melayu untuk suami.

Saya dah ada mesin jahit tapi belum berkesempatan untuk menggunakan sepenuhnya. Mesin jahit saya masih menjadi perhiasan dalam bilik SOHO saya ini. tetapi niat untuk menjahit tidak pernah dilupakan.

Dihujung minggu ni sempat la saya berblogwalking dan timba sedikit ilmu tentang menjahit kain sekolah kanak-kanak. walaupun anak saya masih belum bersekolah saya simpan dulu nota tu disini untuk rujukan satu hari nanti.

Menjahit hanya boleh dijadikan hobi untuk isi masa lapang dan kepuasan diri saya. saya tidak sehebat orang lain yang menjadikan menjahit itu sebagai pendapatan. Menjahit nampak macam mudah kerana ia boleh dilakukan dirumah sahaja, akan tetapi ia bukan lah semudah yang disangka. Banyak cabaran dan dugaan untuk tukang jahit jahit ini.



http://zakiahags.blogspot.com/2009/12/tutorial-mudah-menjahit-kain-sarong.html

Friday, 24 January 2014

Bekerja di luar rumah atau di dalam rumah.

Teks: Anisah Abd Rahman

Assalamualaikum. Hari ini saya sangat gembira. Saya ingin berkongsi dengan pembaca semua tentang kos yang dapat dijimatkan apabila ibu memilih bekerja dari rumah.

Ini adalah berdasarkan pengalaman kerja saya sebeleum ini berulang alik ke tempat kerja 80KM pergi dan balik serta meredah jem mengambil masa 2 jam. Saya tinggal di Puchong dan bekerja di Jalan Gurney, Kuala Lumpur.

Kos yang dapat saya jimatkan apabila menjadi ibu yang bekerja di rumah ialah:

1. Kos taska anak-anak.
Bayaran taska yang perlu saya bayar setiap bulan lebih kurang RM700 sebulan termasuk masa tambahan apabila saya atau suami terpaksa pulang lewat.

2. Kos minyak kereta.
Anggaran RM300 sebulan kerana saya hanya memilih untuk memandu kereta kelisa sahaja, lebih jimat dan pantas.

3. Kos tol perjalanan.
Untuk sampai ke tempat kerja dari Bandar Saujana Putra ke Jalan Gurney saya melalui tol elite RM2.20, tol Mex 2 kali sentuh RM2.50 dan RM1.50. Jumlahnya RM6.2, dan perlu di darab dengan 2 kerana ulang alik. (ini adalah harga tahun 2013) so total satu hari ialah RM12.40. Sebulan RM248.00

4. Kos makan semasa di tempat kerja
Kos perbelanjaan makan di tempat kerja sehari lebih kurang RM10. untuk sarapan pagi dan makan tengahari. Ada masa lebih dan ada masa kurang. jadinya jumlah sebulah lebih kurang RM200. kadang kala, hari jumaat keluar shopping kerana waktu rehat yang panjang, maka peruntukan tambahan ialah RM100. Jumlah keseluruhan ialah RM300.

5. Kos service kereta
Bila perjalanan jauh, kereta perlu di service setiap bulan untuk tukar minyak hitam. Sekali tukar aggaran kita letak RM100 la senangkan. so service kereta sebulan sekali je, jumlah RM100 la.

Ok kita tambahkan semua berapa yang diperlukan sebulan untuk saya keluar bekerja di luar rumah.RM700 + RM300 + RM248 + RM300 + 100 =  RM1,648.

Wow banyaknya kan, mencecah separuh gaji yang saya terima, ini baru secara kasar kos yang perlu saya tanggung. kita belum lihat lagi dari segi masa, perasaan dan tenaga yang perlu dikorbankan. Kita boleh lihat yang quantitative dan yang qualitative sukar dibuat perkiraan (wah keluar ilmu statistic yang belajar masa di Universiti dulu)

Agaknya berapa la bersih yang tinggal untuk saya simpan setiap bulan kan. sebab yang perkiraan di atas tu baru kos untuk pergi bekerja, belum tolak segala hutang kereta ke rumah ke dan pinjaman pelajaran untuk nak dapatkan Ijazah dulu, duit barang mainan atau susu anak-anak, duit untuk memenuhi kehendak dan hobi kita dan kewajipan kita sebagai anak untuk ibu dan ayah.

bila dah sampai penghujung ni aku rasa macam malu plak kenapa aku nak cerita hal ini semua kepada orang. Ini masalah saya kan bukan orang. Saya yakin rakan pembaca juga perlu membayar kos yang sama apabila keluar bekerja. Beza nya sama ada lebih atau kurang jer.

Hasil perkiraan saya dan setelah berfikir panjang, point penting saya nak share ialah, untuk kita dapat sesuatu kita kena korbankan sesuatu. contoh saya nak dapat gaiji yang dioffer saya perlu korbankan hampir RM2000 kosnya. tak bolehla kita nak cakap orang yang gaji besar tu kaya kan sebab kita tak tahu berapa kos yang dia perlu keluarkan.

Untuk tahu kedudukan sebenar seseorang itu, kita perlu
nilai baki bersih yang tinggal untuk dibuat simpanan. sebagai contoh gaji besar tetapi simpanan hanya tingagal RM100, lebih baik gaji kecil yang boleh simpan RM500 sebulan.

Mana satu yang rakan pembaca lebih suka?

Sebagai bonus rakan pembaca yang rajin baca sampai habis, sesiapa yang ingin tahu bagaimana cara jana income dengan  RM100 sebulan untuk hasilkan pendapatan RM5,000 hingga RM7,000 sebulan boleh PM/ Whatsapp saya 011 12391595. saya share kan ilmu itu kepada anda secara percuma.


Tuesday, 7 January 2014

Cotton Cheese Cake

Teks:Anisah Abd Rahman

Assalamualaikum, selamat petang rakan online semua.
Petang petang macam ni kalau dapat makan sepotong atau 2 potong Cotton Cheese Cake ni mesti sangat sedapkan.

Saya baru save je resipi kek ni, mencubanya belum lagi. Lidah dah rasa sedap nya kek ni.dulu selalu beli, tapi sekarang dah jarang-jarang. Lama dah rasanya tak beli. so niat dalam hati mesti nak cuba sendiri.

Apa yang penting, salin resipi dulu la kan.
Haa ni resipinya,

RESEPI.
Bahan2 yang di perlukan.
A
250gm cream cheese
50gm butter
100gm susu segar
6 biji kuning telur
1 sudu besar jus lemon
1/4 sudu kecil garam
60gm tepung kek/t. superfine
20gm tepung jagung

B
140gm gula kastor
6 biji putih telur
3/4 sudu kecil jus lemon

cara2nya
untuk Bahan A
cairkan cream cheese,susu segar dan butter dengan teknik double boiler..sampai cair.sejukkan.
bila sujuk campurkan t.kek dan t.jagung , 6 biji kuning telur ,garam dan jus lemon gaul sebati.
untuk adunan B
dalam bekas bersih putarkan putih telur bersama jus lemon,sampai berbuih2 masukkan gula pukul lagi hingga bertanduk(soft peak)
campur bahan A ke dalam bahan B gaul sebati.sediakan tin pembakar saiz 8inci.tepi loyang salut dengan kertas baking. tuangkan adunan kek kedalam tin kek.
bakar kek dengan cara waterbath pada suhu 160 C sehingga masak.
Ayu Damansara Ayu Yusuf's photo.

Nanti kita beli bahan dan sama-sama mencuba ye.

Wednesday, 1 January 2014

Sos Popia Goreng

Teks: Anisah Abd Rahman

Assalamualaikum dan Selamat Tahun Baru buat kawan-kawan online semua.

Bila tahun baru, tidak tahu nak gambarkan apakah perasaan saya yang sebenarnya. Umur semakin meningkat dan komitmen juga semakin bertambah. Apapun hidup takkan pernah putus asa.

Salah satu azam 2014 saya ialah saya hendak lebih rajin memasak untuk keluarga saya yang tersayang. sekarang ni pon tengah menggugel resipi yang terbaik untuk buat popia goreng.

Seronok ada internet ni, apa sahaja yang kita nak buat boleh bertanya kepada Mr Google. saya kalau nak cuba sesuatu saya akan mencari dan campurkan mengikut cita rasa saya. Maksudnya tidak lah saya copy terus jer bulat-bulat apa yang orang kongsikan ni.

contoh nak buat popia goreng kita perlukan sos yang sedap, baru la ada urm. jadi, saya pilih yang ini untuk dijadikan sos

Bahan Sos Cili:-
  • 2 sudu besar cili mesin
  • 1 ulas bawang putih - tumbuk
  • 2 sudu besar sos cili
  • 2 sudu besar cuka
  • 1 sudu besar gula (MJ letak hampir 2 sudu besar)
  • 3 sudu besar minyak
  • garam
  • bijan untuk tabur (jika suka)
Cara Membuat:-
Panaskan minyak dan tumis cili dan bahan-bahan lain. Masak hingga pekat dan naik minyak. Masukkan popiah yang telah digoreng tadi. Taburkan bijan dan kacau rata. Jgn lama sgt nnt kulit popia akan lembik dan tidak rangup. Angkat dan hidangkan.

Untuk inti popia tu pulak saya tak suka apa yang penulis tu cadangkan. maka cari la idea yang lain pulak la kan.