Sunday, 31 August 2014

Salam Kemerdekaan Untuk Kawan-Kawan Semua

Teks: Anisah Abd Rahman

Salam Kemerdekaan

Merdeka! Merdeka! Merdeka!
Bukan sekadar laungan sahaja. Kita mesti berusaha untuk capai kemerdekaan yang sebenar.

Merdeka kan pemikiran kita untuk capai segala Impian kita dengan izin Allah.

Bagaimana caranya? Jom kita ubah petikan
dibawah dari yang biasa kepada yang lebih luar biasa.

(Credit rakan fb normala)
1:Asal:Aku takde duit nak berniaga.
Ubah: Sebab aku takde duit lah aku mesti berniaga.

2:Asal : Aku mana ada bakat berniaga.
Ubah : Aku mesti cari seseorang untuk belajar berniaga.

3:Asal : Keluarga aku mana ada berniaga.
Ubah : Aku mesti jadi contoh kepada keluarga aku untuk berniaga.

4 :Asal : Aku mana ada masa berniaga. Selalu sibuk.
Ubah : Aku mesti belajar urus masa. 24 jam cukup jika bijak uruskan masa.

5 :Asal : Aku takut gagal, tak laku dan malu.
Ubah : Apa yang aku dapat jika aku takut & malu? Tak dapat apa pun. Buat & adjust je.

6 :Asal : Aku takut sombong bila kaya.
Ubah : Ramai juga orang miskin yang sombong. Aku kaya aku tidak menyusahkan sesiapa. Aku boleh bantu orang yang memerlukan.

7:Asal :Aku banyak hutang.
Ubah : Sebab banyak hutang lah aku mesti berjaya dalam bisnes. Keuntungan bisnes boleh bayar hutang dengan lebih cepat.

8 :Asal : Aku belum bersedia. Ilmu & pengalaman takde.
Ubah : Aku mesti bertindak sekarang. Ilmu & pengalaman pasti ada sepanjang aku berniaga.

9 : Asal: Kalau aku kaya & berjaya, aku takut kahwin dua,tiga atau empat.
Ubah : Ramai juga orang miskin yang kahwin lebih dari satu. Aku mesti fokus untuk dalam bidang bisnes.

10: Asal : Bila masa sesuai untuk berniaga?
Ubah : Sekarang masa sesuai untuk bermula. Ya. Sekarang! Bukan esok.

Sekian untuk kali ini, didoakan Kemerdekaan 2014 lebih memberi makna.
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

No comments:

Post a Comment