Saturday, 23 August 2014

Hidup Tenang Tanpa Hutang

Teks: Anisah Abd Rahman

Salam hujung minggu. Hari yang tenang bersama keluarga tanpa tekanan dari rakan sekerja. Bagi yang bekerja la.

Tekanan bukan hanya ada pada mereka yang bekerja, mereka yang berada dirumah contohnya juga mempunyai tekanan yang berbeza.

Mari kita sama-sama kaji, apa punca kita selalu menghadapi tekanan. Pada pendapat saya salah satu nya adalah kedudukan kewangan kita.

Jika kita banyak wang dan ia digunakan dengan betul, wang mampu memberi kita ketenangan.

Disebabkan kekurangan wang kita terpaksa berhutang. Kadangkala kita tiada pilihan, untuk menyambung pelajaran pon kita berhutang.

Banyak pinjaman yang kita telah tandatangan dan akhirnya menjadi punca kita terpaksa hidup dalam tekanan. Kita tertekan di tempat kerja melayan kerenah ragam tempat kerja tetapi terpaksa bertahan kerana pekerjaan ini lah sumber pendapatan kita untuk bayar perbelanjaan harian dan bayar ansuran hutang bulanan.

Membeli kereta melalui pinjaman, membeli rumah melalui pinjaman, motosikal pinjaman, kelengkapan rumah juga pinjaman dan ada juga membuat pinjaman semasa mengadakan majlis persandingan. Semua melibatkan pinjaman.

Bagaimana membebaskan hidup kita dari tekanan?
Hidup tenang tanpa hutang boleh buat hidup kita lebih tenang. Maka sama-sama lah kita mencari pendapatan lebih untuk selesaikan segala hutang kita.

Mungkin ramai yang berfikir pelbagai kerja tambahan telah dibuat tetapi masih menemui jalan buntu. Ini kerana kita semua mempunya 24jam untuk bekerja. Kita bukan robot untuk bekerja tanpa rehat.

Saya sangat memahami orang kita suka berehat dan cuti-cuti Malaysia dan berchit-chat di laman sosial.

Ada dua bisnez yang tidak menggangu kerja dan waktu rehat anda, kita buat secara santai dan ia mudah, sempoi dan berbaloi-baloi.
Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

No comments:

Post a Comment