Thursday, 27 March 2014

Bijak berbelanja menguntungkan diri kita.

Teks: Anisah Abd Rahman

Assalamualaikum dan tahniah kerana saudara/i masih setia membaca perkongsian saya ini.


Semalam hari suami dapat gaji, jadi kami pergi ke Giant membeli keperluan rumah. Rasanya kami beli tak banyak pon barang, namun jumlah bayaran agak tinggi walaupon barang tk penuh troli.

Apa jer yg kami beli, pampers pakai buang 2 pek kebetulan promosi. 2 pek ni boleh la tahan sampai 1-2 bln 2 orang anak kerana hanya standby bila keluar jalan-jalan. Semasa dirumah pakai pampers basuh semula.

Sedikit barang dapur seperti minyak masak, kicap, belacan, pati ikan bilis, mayonis, tisu dapur. Stok makanan anak-anak, susu formula dan segar bekalan untuk ibu dan anak dan sedikit barang keperluan lain yg tidak boleh nyatakan disini.

Selesai mengambil barang, beratur di kaunter bayaran sambil mengAgak berapakah jumlah semua ini. Selesai barang di scan satu per satu akhirnya jumlah keseluruhan RM200++.

Bagi saya agak mahal jugak la perbelanjaan ini. Mana taknya ini dah habis berjimat dan kawal nafsu dari membeli yang tak berfaedah.

Semak kembali yer, perbelanjaan saya di Giant ini tidak termasuk segala macam keperluan rumah dan diri seperti pencuci pinggan, pencuci baju, pencuci lantai, sabun mandi, losyen, syampoo, ubat gigi, berus gigi serta pelbagai produk yg anda di kedai sendiri ( amway).
Jika semuanya dibeli disini saya percaya sekali berbelenja setiap bulan RM500 pon kemungkinan belum cukup lagi.

Saya rasa bersyukur kerana mengenali produk Amway, bukan saja berkualiti, malah saya dapat jana pendapatan sambil berbelanja keperluan rumah dan diri. Selain itu apabila idea ini dikongsi, ia mampu membantu org lain jana pendapatan juga.

Saya mengajak kawan-kawan bersama-sama saya mempelbagaikan tempat kita berbelanja, sekurang-kurangnya ada juga aliran tunai keluar dan masuk ke akaun kita apabila kita berbelanja di tempat yg betul. Tidaklah setiap bulan perbelanjaan keperluan rumah hanya libatkan aliran keluar sahaja.

Sekian dulu untuk kali ini.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment